Hvorfor lændesmerter

Lændesmerter er karakteriseret som smerter i den nederste del af ryggen og kaldes også for hold i ryggen eller ondt i ryggen.

Der skelnes mellem 2 former for lændesmerter – akutte lændesmerter og længere varende lændesmerter.

Akutte lændesmerter forekommer pludseligt og har ofte en kort varighed.

Er smerterne derimod længerevarende, er der tale om langvarige lændesmerter – dermed ikke sagt at smerterne nødvendigvis i bogstaveligt forstand er langvarige.

- Er smerterne så kraftige at benene bliver følelsesløse, eller man har problemer med at holde på vandet, så skal man omgående søge læge eller skadestue. - 

Lændesmerter kan derudover stråle ned i benene i form af smerte i iskiasnerven. Iskiasnerven er en nerve, som starter i rygsøjlen og løber ned langs begge ben. Lændesmerter kan derfor være et resultat af, at iskiasnerven sidder i klemme. De fleste vil på et tidspunkt i deres liv opleve at få lændesmerter. Kvinder lidt oftere end mænd. Alligevel er det de færreste, som er bekendte med, hvorfor man får lændesmerter. Hvorfor får man lændesmerter Lændesmerter opstår typisk ved fysisk arbejde – særligt hvis man laver noget uvant, tungt arbejde. Men selvom man ofte kan give hårdt fysisk arbejde skylden, så er det alligevel svært at diagnosticere den eksakte årsag til smerten. Derfor bruger man udtrykket uspecifikke smerter, da man ikke umiddelbart kan give en garanti på, om det er nerver, led og muskler omkring den nederste region af rygsøjlen, der forårsager lændesmerterne.

Folk, der ikke motionerer og træner et par gange om ugen, er også særlig disponible for at få lændesmerter.    

- Hvad kan du selv gøre? Det findes mange forebyggende behandlinger mod lændesmerter. Generelt anbefales det at styrke sin ryg og lænd gennem styrketræning – glem dog ikke at træne ben, baller og mave i den forbindelse, da alle disse muskler skal have en stærk muskulatur for at undgå lændesmerter. Massage mod lændesmerter Har man først fået lændesmerter kan man have brug for professionel hjælp til at lindre smerten. Massage og diverse muskel teknikker kan afspænde og virke smertenedsættende.

Er man først gået i gang med massagen på det ramte område, kan det være en god idé at fortsætte med opfølgende massage, indtil lændesmerten ikke længere er ikke eksisternede.